Чому PayPal відмовив Україні

Переговори найбільшої платіжної онлайн-системи у світі та керівництва Нацбанку закінчилися поразкою – PayPal відмовився розширювати перелік доступних у нашій країні послуг.

Учора в Варшаві відбулася зустріч представників PayPal і Національного банку України (НБУ). Сторони обговорили розширення для наших співвітчизників функціональність PayPal, однак переговори завершилися відмовою.

За словам одного із учасників зустрічі, ІТ-підприємця Іллі Кенігштейна, українська сторона підготувалася дуже добре, але цього виявилося недостатньо. Заступник голови НБУ Владислав Рашкован дуже добре виступив і аргументовано виклав позицію держави, однак PayPal офіційно відмовив у розширенні доступних для українців послуг.

Для наших співвітчизників PayPal відкрив лише можливість витрачати, а от прийняти оплату за проданий товар – ні. На думку Іллі Кенігштейна, для цього менеджерам платіжної системи вистачило просто змінити кілька налаштувань, але українцям не вдалося добитися від них згоди. Тому наші дрібні підприємці, які виготовляють одяг, меблі чи ще щось поки що не зможуть легко та просто – як це вже доступно в розвинених країнах – приймати оплату за продані за кордон товари. «Ти не можеш все це продавати на Etsy, Amazon чи eBay, тому що живеш у Північній Кореї», — відзначив Ілля Кенігштейн.

На самому сайті PayPal можна знайти захоплюючі розповіді дрібних підприємців про те, як завдяки цій платіжній системі маленький бізнес вийшов на міжнародну арену. Експерти давно відзначили, що наявність простих та сучасних інструментів для транскордонної інтернет-торгівлі здатне стимулювати розвиток малого та середнього бізнесу.

В Європі позитивний ефект від розвитку онлайн-платежів на ВВП дослідники оцінили у понад 100 млрд. євро або більше 1% ВВП всіх 27 країн ЄС. На думку одного із українських аналітиків, для України подібний ефект був би звичайно меншим у абсолютному вимірі, але, зважаючи на порівняно низький рівень розвитку, склав би більший відсоток у ВВП. За деякими оцінками, грошові перекази в Україну становлять $5-10 млрд щороку і останнім часом частково перейшли у тіньовий сектор. «Це знижує безпеку та підвищує вартість для користувачів», — відзначив експерт.

Ілля Кенігштейн назвав три причини, які заважають повноцінному виходу PayPal в Україні:

1. PayPal не бачить Україну як бізнес-кейс. Склалося враження, що керівництво американської компанії недооцінює потенціал України, керуючись радше емоційними міркуваннями.

2. Економічна нестабільність у країні.

3. Законодавство – не дивлячись на певні успіхи, нормативна база України все ще дуже проблематична для таких компаній, як PayPal. «НБУ намагається контролювати все, що тільки можна», — підкресли Ілля Кенігштейн.

Він відзначив, що міністерства, нацбанки і інші держоргани, зацікавлені в розвитку економіки, повинні упадати за крупними інноваційними компаніями. «Ми точно так само маємо бігати за IKEA, за Google, за Apple, за іншими компаніями, бо інакше в них не буде емоційного приводу зайти в нашу країну. У нас нема абсолютно ніяких козирів на руках», — зазначив Ілля Кенігштейн. Він утримався від припущень, коли та якою буде наступна взаємодія з PayPal, повідомивши, що спочатку треба провести після зустрічі «розбір польотів» і виконати наступне «домашнє завдання».